Jak si jednoduše vytvořit letáček

Začínáš podnikat, nebo třeba po práci vedeš lekce jógy, masíruješ, nebo organizuješ setkávání pro stejně zapálené lidi? Staráš se o pořádání volnočasových aktivit vašeho spolku, obce, nebo sdružení?

Chceš o plánovaných akcích dát svému okolí vědět formou jednoduchého, ale hezkého letáčku a nevíš, jak na to? Nebo už podobné letáčky zkoušíš dělat, ale na nástěnce vedle ostatních vypadají jako „chudí příbuzní“?

Za posledních 15 let jsem vytvořila desítky letáčků pro svoje akce, akce klientů, ale i pro lektory, které jsem zvala do svého centra. Některé se povedly více, některé méně a na všech jsem se postupně naučila, co je na letáčku důležité ještě víc, než kreativita a neotřelý vzhled. Ale nemusíš se bát, i o tipy na krásný trendový vizuál se v tomto článku podělím.

Koho a kde chceš letáčkem oslovit

Tenhle krok opravdu nepřeskakuj. Z pohledu úspěšnosti jsou úvahy nad tím, pro koho letáček tvoříš, nejdůležitější. A tobě určitě nejde jen o to, aby se ti líbil. Rozhodně chceš, aby přilákal tvou cílovou skupinu.

Cílovou skupinu? Kdo to je?

Co třeba

  • ženy, které mají potřebu zhubnout,
  • senioři, co se chtějí setkávat ve svém okolí,
  • maminky na mateřské, které hledají informace o nošení dětí v šátku,
  • muži, kteří hledají možnosti osobního rozvoje,
  • aj.

A proč je to důležité?

Protože ženy, které se starají o své zdraví, přilákají fotky ladných štíhlých ženských těl. Zdraví také symbolizuje zelená barva. Senioři potřebují texty opravdu velkým písmem a dobře čitelným fontem, maminky vždycky zaujmou obrázky dětí a něžné jemné barvy. Muži mají v oku tmavé barvy a kontrasty černé a bílé.

Kde se tvůj potenciální zákazník s letáčkem setká?

Na začátku je také potřeba rozhodnout, kam se budeš letáček umísťovat? Bude na obecní vývěsce mezi plakáty velikosti A3, nebo na nástěnce v obchodě, kde je prostor pro menší letáčky formátu A5? Budeš je rozdávat v rámci nějaké akce „z ruky do ruky“ a tak Ti bude stačit formát ještě menší, nebo úzký podlouhlý (1/3 A4)?

Velikost letáčku bude určovat i to, které informace se na něj vejdou a které už ne. Zmenšování písma není cesta, jak na malý prostor dostat všechno. Mrňavý text nikdo s lupou luštit nebude.

A informace, které se Ti tam nevejdou, by zákazník v dnešní době měl být schopen najít někde na internetu. Pokud nemáš webové stránky, ráda Ti je vytvořím, nebo poradím, kde si je můžeš vytvořit i zdarma.

Co by na letáčku mělo být?

  1. Titulek, který zaujme
    Titulkem mám namysli zpravidla název akce. Měl by být srozumitelný i pro někoho, kdo o Tobě ještě nikdy neslyšel, nebo daný typ akce nezná. Je nejdůležitější a tedy se zpravidla dělá největší, nebo barevně nejvýraznější celý (ne jen jeho části).
  2. Obrázek vydá za tisíc slov
    Obrázek rozhodně nutnou součástí není, ale je to prvek, který rozhodně přitáhne pozornost víc, než slova. Vhodně zvolený obrázek v dobré až vysoké kvalitě by součástí moderního letáku měl být. Pokud kvalitní vlastní fotkou nedisponuješ, je už na internetu mnoho fotobank, které poskytují i fotky zdarma. Já využívám Pixabay, Freepik a také fotky v aplikaci Canva, ve které letáčky i tvořím (o tom víc na konci článku).
  3. Stručné informace o akci
    Takové stručné, ale výstižné informace, mohou ty, které už letáček zaujal, přesvědčit, proč na akci přijít. Mohou to být emotivní věty, které zmiňují problémy, jenž se budou na akci harmonizovat. Hodí se vypsat osnovu, nebo jiné části akce. Přesvědčivě také vypadají různá čísla, počty let zkušeností, napsaných knih, zemí, které host navštívil, apod. Stále měj na paměti slovo „stručně“, plně se o všech výhodách a součástech akce rozepiš až na webových stránkách.
  4. Kdy, kde a za kolik
    Tahle „svatá“ trojice informací se dříve takhle hezky vypisovala pod sebou. Informace jde ale uspořádat elegantněji a více logicky. Protože co je v dnešní zaneprázdněné době nejdůležitější? Jestli se zájemci akce bude hodit časově. Datum by měl z letáčku jednoznačně „svítit“. Bonusem je i uvedení dne v týdnu. Lépe čitelný je také měsíc uvedený slovně, zvlášť pokud je letáček zveřejněn více s předstihem.

    Kde se akce koná je jeden z nejčastějších prohřešků. Autoři letáčků si jsou tak jisti tím, že každý přeci bude vědět, že to zapomínají na letáček uvést. Místo je třeba zmínit, i pokud leták visí jen na vývěsce budovy, kde se akce koná. Nikdy nevíš, jestli si ho nevyfotil kolemjdoucí do mobilu.

    Cenu pak uvádět nemusíš, nebo ji nech až na konec letáku, až když už argumenty a lákadla přesvědčí natolik, že je člověk rozhodnutý jít „ať to stojí, co to stojí“.
  5. Naléhavost a výzva k akci
    Ať je Ti to milé nebo ne, nabídka využití volného času pro lidi je stále pestřejší. Naléhavost pomůže přesvědčit lidi, proč přijít právě teď a nepočkat si, až to bude zase za měsíc. A co si pod naléhavostí představit? Přidej k datu „pouze ve xxx“, nebo „jen tento víkend“. Uveď počet omezených míst. Naléhavost vytváří i unikátní host, který už se nebude opakovat, nebo speciální dárky, které na akci budeš rozdávat. Může to být i losování z přihlášených, nebo nižší cena pro ty, kdo se přihlásí předem a nebudou platit až na samotné akci.

    A právě zde stojí za to jasně a výrazně vyzvat čtenáře k tomu, aby si zjistil o akci více informací na webu (moderní je např. zobrazení odkazu na web formou QR kódu), nebo aby se přihlásil nejpozději do XXX. Vyber jen jednu akci, kterou mají lidé udělat. Nedávej jim více možností, které by jim bránily se rozhodnout.
    Tipy na výzvu k akci: “Rezervujte si”, “Přihlaste se”, “Přijďte”, “Zavolejte nám”, “Využijte nižší cenu v předprodeji”.
  6. Kontakt stručně a jasně
    Podobně stručně, jako zní výzva k akci, vypiš způsob, jak se má zájemce přihlásit. Řada lidí preferuje možnost elektronickou, jsou zaneprázdnění a nemají čas telefonovat. Ale je tu i skupina lidí, kteří preferují osobní kontakt a pro ně je telefon zase nezbytný. Závisí to i na typu cílové skupiny. E-mail i telefon by tedy neměly chybět. Webová stránka by zde také měla být i v případě, že je už v QR kódu.

Vizuální guláš namíchej z uvedených ingrediencí

Pomyslné ingredience pro sestavení letáčku už máš, minimálně ty textové. A teď Ti prozradím, kde najdeš nejen možnosti grafického ztvárnění, ale i řadu šablon nebo inspirativních nápadů.

Ještě vydrž a nejprve si všechny informace, které chceš na letáčku mít, sepiš. Uvidíš, jak je který text dlouhý a budeš mít prostor zatím bez grafických mantinelů text redukovat, přepsat na výstižnější, nebo doplnit o naléhavost. Dokud nevíš, co všechno tam chceš mít, tak se do realizace nepouštěj, nebo Ti garantuji, že na něco důležitého zapomeneš.

Geniální aplikací zdarma, dostupnou online, je Canva. Pokud ji ještě neznáš, založ si účet zdarma a prozkoumej její možnosti. Jsou mnohonásobně větší, než Word. Pokud máš pocit, že se nový nástroj učit nechceš, můžeš mi tvorbu letáčku svěřit. Určitě najdeme řešení v rámci tvého rozpočtu.

Budeš tvořit letáčků více i v budoucnu? Chceš mít vlastní šablony pro letáčky, aby Ti jejich tvorba zabrala minimum času, byly jednotné, sladěné a zapamatovatelné? I to je služba, kterou Ti můžu nabídnout. V rámci ní Tě naučím s Canvou pracovat tak, abys letáčky příště zvládl sám/sama.

Hotový letáček nech někým zkontrolovat, alespoň kolegou, nebo partnerem. Překlepy, chybný datum, nebo nečitelné písmo snadněji odhalí někdo, kdo do něj teď 2 hodiny nekoukal. Nebo si dej 2 dny odstup, a pak se k němu vrať.

Kde nechat letáčky vytisknout?

Běžné copy centrum v tvém okolí zpravidla umí tisknout kvalitní inkoustovou tiskárnou. Jako vstup jim stačí PDF soubor, který z Canvy snadno získáš a uložíš si ho na flash disk, nebo pošleš e-mailem. Takový tisk zpravidla má malé okraje.

Profesionální tiskárny, které umí tisknout barevně digitálně i menší počty kopií, potřebují PDF uzpůsobené k tisku (tzv. ořezové značky), ale i ty Canva umí i ve verzi zdarma.

Na Tobě tedy bude jen rozhodnutí, zda ti stačí méně kvalitní a vodě neodolný inkoustový tisk, nebo potřebuješ klasické odolné letáčky. Tiskárna ani nemusí být z tvého okolí – řada jich funguje i jako online služba s dodáním poštou.

Tvořila jsi už někdy leták, nebo se chystáš na svůj první?
Pomohly Ti informace v článku?

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 0 Průměrně: 0]
Vytvořím Ti web na míru Tvým potřebám. Můžu jej doplnit originálními akvarelovými prvky či ilustracemi, které odrazí Tvou osobitost a jedinečnost. Na prvním místě mi ale vždycky jde o to, aby Tvůj web vydělával a zákazníci se na něj rádi vraceli. Mám 8 let praxe v tvorbě webů na Miowebu a Webnode. Dále 5 let praxe ve správě velkého prodejního webu (Mioweb, FAPI, SmartEmailing).
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů