Začínáš podnikat, nebo třeba po práci vedeš lekce jógy, masíruješ, nebo organizuješ setkávání pro stejně zapálené lidi? Staráš se o pořádání volnočasových aktivit vašeho spolku, obce, nebo sdružení?
Chceš o plánovaných akcích dát svému okolí vědět formou jednoduchého, ale hezkého letáčku a nevíš, jak na to? Nebo už podobné letáčky zkoušíš dělat, ale na nástěnce vedle ostatních vypadají jako „chudí příbuzní“?
Za posledních 15 let jsem vytvořila desítky letáčků pro svoje akce, akce klientů, ale i pro lektory, které jsem zvala do svého centra. Některé se povedly více, některé méně a na všech jsem se postupně naučila, co je na letáčku důležité ještě víc, než kreativita a neotřelý vzhled. Ale nemusíš se bát, i o tipy na krásný trendový vizuál se v tomto článku podělím.
Tenhle krok opravdu nepřeskakuj. Z pohledu úspěšnosti jsou úvahy nad tím, pro koho letáček tvoříš, nejdůležitější. A tobě určitě nejde jen o to, aby se ti líbil. Rozhodně chceš, aby přilákal tvou cílovou skupinu.
Cílovou skupinu? Kdo to je?
Co třeba
A proč je to důležité?
Protože ženy, které se starají o své zdraví, přilákají fotky ladných štíhlých ženských těl. Zdraví také symbolizuje zelená barva. Senioři potřebují texty opravdu velkým písmem a dobře čitelným fontem, maminky vždycky zaujmou obrázky dětí a něžné jemné barvy. Muži mají v oku tmavé barvy a kontrasty černé a bílé.
Kde se tvůj potenciální zákazník s letáčkem setká?
Na začátku je také potřeba rozhodnout, kam se budeš letáček umísťovat? Bude na obecní vývěsce mezi plakáty velikosti A3, nebo na nástěnce v obchodě, kde je prostor pro menší letáčky formátu A5? Budeš je rozdávat v rámci nějaké akce „z ruky do ruky“ a tak Ti bude stačit formát ještě menší, nebo úzký podlouhlý (1/3 A4)?
Velikost letáčku bude určovat i to, které informace se na něj vejdou a které už ne. Zmenšování písma není cesta, jak na malý prostor dostat všechno. Mrňavý text nikdo s lupou luštit nebude.
A informace, které se Ti tam nevejdou, by zákazník v dnešní době měl být schopen najít někde na internetu. Pokud nemáš webové stránky, ráda Ti je vytvořím, nebo poradím, kde si je můžeš vytvořit i zdarma.
Pomyslné ingredience pro sestavení letáčku už máš, minimálně ty textové. A teď Ti prozradím, kde najdeš nejen možnosti grafického ztvárnění, ale i řadu šablon nebo inspirativních nápadů.
Ještě vydrž a nejprve si všechny informace, které chceš na letáčku mít, sepiš. Uvidíš, jak je který text dlouhý a budeš mít prostor zatím bez grafických mantinelů text redukovat, přepsat na výstižnější, nebo doplnit o naléhavost. Dokud nevíš, co všechno tam chceš mít, tak se do realizace nepouštěj, nebo Ti garantuji, že na něco důležitého zapomeneš.
Geniální aplikací zdarma, dostupnou online, je Canva. Pokud ji ještě neznáš, založ si účet zdarma a prozkoumej její možnosti. Jsou mnohonásobně větší, než Word. Pokud máš pocit, že se nový nástroj učit nechceš, můžeš mi tvorbu letáčku svěřit. Určitě najdeme řešení v rámci tvého rozpočtu.
Budeš tvořit letáčků více i v budoucnu? Chceš mít vlastní šablony pro letáčky, aby Ti jejich tvorba zabrala minimum času, byly jednotné, sladěné a zapamatovatelné? I to je služba, kterou Ti můžu nabídnout. V rámci ní Tě naučím s Canvou pracovat tak, abys letáčky příště zvládl sám/sama.
Hotový letáček nech někým zkontrolovat, alespoň kolegou, nebo partnerem. Překlepy, chybný datum, nebo nečitelné písmo snadněji odhalí někdo, kdo do něj teď 2 hodiny nekoukal. Nebo si dej 2 dny odstup, a pak se k němu vrať.
Běžné copy centrum v tvém okolí zpravidla umí tisknout kvalitní inkoustovou tiskárnou. Jako vstup jim stačí PDF soubor, který z Canvy snadno získáš a uložíš si ho na flash disk, nebo pošleš e-mailem. Takový tisk zpravidla má malé okraje.
Profesionální tiskárny, které umí tisknout barevně digitálně i menší počty kopií, potřebují PDF uzpůsobené k tisku (tzv. ořezové značky), ale i ty Canva umí i ve verzi zdarma.
Na Tobě tedy bude jen rozhodnutí, zda ti stačí méně kvalitní a vodě neodolný inkoustový tisk, nebo potřebuješ klasické odolné letáčky. Tiskárna ani nemusí být z tvého okolí – řada jich funguje i jako online služba s dodáním poštou.
Tvořila jsi už někdy leták, nebo se chystáš na svůj první?
Pomohly Ti informace v článku?